Slide Anvers - Ruta per França i Bèlgica Anvers, la capital mundial en producció de diamants

Autor: | 30 / 07 / 2018 | Categories: Ruta per França i Bèlgica: Brussel·les i Flandes - Europa (Inici: Bourges - Final: Noirlac) (2018) | Etiquetes: Ajuntament, Catedral, Escapada Urbana, Monument Funerari, Patrimoni de la Humanitat, Plaça Major | Sense comentaris

Les cases gremials d’Anvers són construccions del segle XVI i XVII situades a la Grote Markt.

Algunes són edificacions originals però la majoria han estat reconstruïdes durant el segle XX amb un estil renaixentista.

Les seves façanes estan coronades per imatges que representen el poder i la riquesa del gremi.

Anvers

Anvers és la capital de la província homònima de la regió de Flandes.

Aquesta ciutat és coneguda pel comerç i la indústria del diamant.

El seu port marítim és el més important de Bèlgica i el segon d’Europa.

Està connectat amb el mar del Nord per l’estuari del riu Escalda.

La població de l’any 2017 ascendeix a 521.680 habitants.

Patrimoni de la Humanitat

L’Ajuntament d’Anvers forma part de la llista de campanars de Bèlgica i França com a Patrimoni de la Humanitat.

Plànol d’Anvers

Centre històric d’Anvers

El centre històric d’Anvers agrupa:

  • la Grote Markt
  • la Catedral de Nostra Senyora i les esglésies de Sant Carles Borromeo, Sant Jaume i Sant Pau
  • el carrer de Meir
  • la casa de Rubens

Grote Markt d’Anvers

L’Ajuntament presideix aquesta plaça major que està envoltada de cases renaixentistes.

Davant mateix del consistori es troba la font de Bravo.

La torre de la Catedral de Nostra Senyora d’Anvers sobresurt per damunt de les cases.

Font de Brabo

La font és un monument de 1887 que representa al soldat romà Silvius Brabo llençant la mà del gegant Druon Antigoon.

La llegenda explica que aquest gegant era l’encarregat de cobrar diners per travessar el pont del riu Escalda.

Si no pagaves et tallava la mà i la tirava al riu.

Bravo va matar al gegant, li va amputar la mà i la va llençar a l’Escalda.

Es creu que el nom d’Anvers prové de l’expressió “llençar la mà” i el de “Brabant” del soldat romà.

Ajuntament

L’Ajuntament és un edifici renaixentista del segle XVI.

La secció central conté els escuts d’armes del duc de Brabant, del rei Felip II i del marcgravi d’Anvers.

Per sobre hi ha una imatge de la Mare de Déu.

Cases gremials

Les cases gremials de la dreta de l’Ajuntament destaquen per les imatges daurades situades a la part més alta.

Catedral d’Anvers

La Catedral de Nostra Senyora que va ser construïda entre 1352 i 1521 és la seu de la diòcesi d’Anvers.

L’església d’estil gòtic Brabant té una planta de creu llatina.

La torre nord que té una alçada de 123 metres és la més alta de Bèlgica. 

La façana oest destaca pel seu pòrtic amb una representació del Judici Final.

Patrimoni de la Humanitat

La torre forma part dels 56 campanars de Bèlgica i França catalogats com a Patrimoni de la Humanitat.

Quentin Matsys

Adossada a la façana de la catedral hi ha una placa d’aquest pintor flamenc que va fundar l’Escola de Pintura d’Anvers.

Plaça del Mercat de Guants

Antigament en aquesta plaça que està situada davant mateix de la catedral es venien guants i pells.

Nello i Patrasche

Nello i el seu gos Patrasche són els protagonistes de la novel·la un gos de Flandes escrita en 1872.

L’autora Maria Louisse de la Ramée va ambientar el relat a la ciutat d’Anvers.

Nau central

L’església presenta una nau central i tres laterals a cada costat.

La nau central està coberta amb voltes de creueria suportada per pilars fasciculats.

La iconoclàstia de la Reforma va despullar l’interior del temple.

Rubens

La catedral acull tres tríptics del pintor barroc més reconegut de l’Escola Flamenca Peter Paul Rubens:

  • L’aixecament de la Creu
  • El descens de la Creu
  • La resurrecció de Crist

Altar major

El retaule de L‘Assumpció de Maria de Rubens presideix l’altar major

Cor

El cadirat del cor de 72 seients en dues files és una obra neogòtica del segle XIX.

Destaquen les 36 escenes de la vida de Maria.

Orgue

El gran orgue data de 1657.

Capella de la Verge

La verge Maria és la patrona de la ciutat i de la diòcesi d’Anvers.

Púlpit

Púlpit naturalista de 1713 entregat a la catedral l’any 1804 de l’abadia d’Hemiksem.

Destaca a la part baixa la representació femenina dels quatre continents.

Girola

La girola presenta 11 capelles devocionals de finals del segle XIX.

Capella de Sant Joan Berchmans

Aquesta capella va ser dels treballadors de les pells.

Capella de Santa Bàrbara

Anteriorment sant Crispí i sant Crispinià dels sabaters.

Capella del beat Lluis Frarijn

Va ser la capella dels paletes i picapedrers.

Exposicions

Exposicions temporals de Mestres Flamencs del Barroc.

Transsepte

En el transsepte sud destaca un vitrall de 1872.

Volta

Volta de creueria decorada.

Clau de volta

Representació de sant Pere amb les claus de l’Església.

Vitrall

Vitrall del transsepte sud anomenat La glorificació de Déu a través de les arts.

Confessionaris

Aquests confessionaris barrocs de 1713 provenen de l’abadia d’Hemiksem.

La Creu

L’home que porta la Creu és una obra contemporània de l’any 2015.

Església de Sant Carles Borromeo d’Anvers

L’església de Carles Borromeo és el temple barroc més important dels Països Baixos.

En aquest espai s’integra la Contrareforma, l’Orde dels Jesuïtes i Rubens.

L’edifici va ser construït entre 1615 i 1621 per la Companyia de Jesús.

L’església va ser dedicada a Sant Carles Borromeo després de l’expulsió dels jesuïtes l’any 1773.

Façana

La façana segueix el model equilibrat entre les dimensions verticals i horitzontals.

Rubens va dissenyar el blasó amb l’escut d’armes de l’orde dels Jesuïtes.

Les lletres IHS representen Jesús Salvador de la Humanitat.

Torre

Rubens va participar en el projecte de la torre campanar.

Nau central

L’església presenta planta basilical amb tres naus i un cor coronat per la torre campanar.

Rubens i el seu taller van decorar el sostre del temple amb 39 pintures i van construir tres retaules.

L’any 1718 un incendi va destruir aquestes pintures i els retaules van ser traslladats a la col·lecció dels Habsburg a Viena.

Altar major

Tres pintures s’alternen en l’altar major:

  • La coronació de la Verge
  • L’elevació de la Creu
  • Mare de Déu del Carmel (actual)

Originalment dues obres de Rubens que actualment es troben a Viena feien aquesta funció:

  • El miracle de Sant Ignasi de Loiola
  • El miracle de Sant Francesc Xavier

Capella de la Verge

L’altar està decorat amb una còpia de L‘Assumpció de la Verge de Rubens, ja que l’original està a Viena.

Capella de Sant Josep

En aquesta capella es mostra El retorn de la Sagrada Família de Rubens.

Orgue

L’orgue està situat a la part superior de l’entrada de l’església.

Volta

La volta de la capella de la Verge estucada en blanc i daurat va ser dissenyada per Rubens.

Confessionaris

Les figures humanes dels confessionaris representen els grans temes de la religió cristiana com el perdó, la mort, etc.

Púlpit

La figura femenina del púlpit representa el triomf de l’Església sobre l’heretgia.

Carrer Meir d’Anvers

Meir és el carrer de vianants més comercial de la ciutat.

Aquesta avinguda connecta el centre històric amb l’estació Central.

Palau del Meir

El Palau de Meir del segle XVIII va ser adquirit pel mateix Napoleó l’any 1811.

Ha estat la residència de la Família Reial belga a Anvers.

L’any 1969 el rei Balduí va cedir el palau a la ciutat.

Sala de Festes de la Ciutat 

L’edifici neoclàssic de 1908 és propietat de l’Ajuntament de la ciutat.

Durant molts anys va acollir exposicions, fires i salons temàtics.

Des de l’any 2007 és un centre comercial de luxe que ha estat reconstruït fidelment de l’original.

Edificis

La majoria dels edificis singulars d’aquesta avinguda són dels primers anys del segle XX.

Van Dyck

Anton Van Dych (1599-1641) va ser un pintor de l’Escola Flamenca i deixeble de Rubens.

Carrer Leys

La façana d’aquest edifici eclèctic que va ser propietat de l’Ajuntament ha estat restaurat recentment.

Art Nouveau

Aquest edifici comercial d’estil Art Nouveau va ser construït en una cantonada del carrer Meir.

Plaça Teniers

Al voltant de la plaça Teniers els edificis singulars són d’estil neobarroc.

David Teniers (1610-1690) va ser un pintor flamenc contemporani de Rubens.

Diamants

Anvers és la capital de la indústria dels diamants amb una quota de mercat de més del 80% en l’àmbit mundial.

El barri dels diamants està situat al voltant de l’estació Central d’Anvers.

Estació Central

La línia ferroviària Brussel·les-Malines-Anvers va ser inaugurada l’any 1836.

L’edifici actual va ser construït entre 1895 i 1905.

De la seva estructura pètria destaca la cúpula de cristal 75 m d’altura.

L’any 2007 va ser adaptada pel trànsit dels trens d’alta velocitat.

Casa de Rubens d’Anvers

La casa de Rubens és un palauet del segle XVI format per tres espais agrupats: el museu, el taller i el jardí.

Rubens (1577-1640) que va néixer a Alemanya per la fugida del seu pare calvinista va ser pintor i diplomàtic.

És el màxim exponent del barroc de l’Escola Flamenca.

Museu

L’edifici d’estil flamenc albergava les estances privades de la família i el gabinet d’art on exposava la seva col·lecció.

Gabinet d’art

En aquell moment la galeria d’art de Rubens era la més important dels Països Baixos.

S’exposen obres de diferents autors i etapes.

També figuren les creacions pròpies:

  • El martiri de Sant Andreu
  • Adam i Eva
  • L’Anunciació
  • Sant Sebastià

Taller

Rubens i els seus col·laboradors treballaven en l’edifici d’estil barroc annexat al costat del museu.

Jardí

Rubens va dissenyar el jardí que omplia amb plantes originals dels seus viatges.

Església de Sant Jaume d’Anvers

L’església de Sant Jaume és un edifici d’estil gòtic Brabant que va ser construït entre 1491 i 1656.

En un primer moment va funcionar com un alberg de peregrins del nord d’Europa que anaven a Santiago de Compostel·la.

La torre inconclusa va ser projectada per superar l’alçada del campanar de la Catedral de Nostra Senyora.

Nau central

L’interior del temple presenta tres naus amb capelles laterals.

La volta de creueria estrellada de la nau central està suportada per arcs apuntats i columnes rodones de base octogonal.

Entrada

Un dels orgues està situat a la part superior de l’entrada de la torre.

El pòrtic del transsepte és l’accés principal de l’església.

Altar major

L’altar de marbre glorifica la figura a Sant Jaume.

Rerecor

El rerecor mostra un altar barroc de 1670 que destaca per les seves columnes de marbre.

Cor

Aquesta església va obtenir el títol de col·legiata a mitjans del segle XVIII.

El cadirat del cor acollia aquests canònics que formaven part del capítol.

L’orgue del cor de 1727 conserva el seu mecanisme de funcionament.

Púlpit

Les figures del púlpit de 1673 representen la fe cristiana, la veritat, la teologia i l’ensenyament.

Capelles

La parròquia va albergar les capelles dels gremis menors per imitació de la Catedral de Nostra Senyora.

Les confraries de més prestigi conserven aquests espais de memòria i algunes famílies tenen la seva capella privada.

Barroc

Els iconoclastes calvinistes van destruir entre 1566 i 1581 les obres gòtiques i renaixentistes.

Durant els segles XVII i XVIII va ser la parròquia de la burgesia que va sufragar capelles, escultures i tombes d’estil barroc.

El mossèn Mortelmann va jurar fidelitat a la República francesa per salvaguardar els béns de l’església.

Confessionari

El confessionari d’estil barroc és de 1692.

Capella de Maria

Aquesta és la capella dels pecadors penedits.

Sant Jaume

Jaume el Major que va ser un dels dotze apòstols de Jesús és el titular del temple.

Capella del Santíssim Sagrament

En aquesta capella destaca l’escultura barroca.

Girola

La girola acull la capella de Rubens.

Capella de Rubens

L’altar de la capella està decorat amb l’obra de Rubens La Mare de Déu envoltada de sants.

Sepultura de Rubens

En aquesta capella funerària hi ha les restes de Rubens i la seva família.

Església de Sant Pau d’Anvers

L’orde dels Dominics van erigir un monestir i un temple al voltant de l’any 1243.

L’actual edifici va ser construït després de les Guerres de Religió de finals del segle XVI.

La Mare de Déu del Rosari és la patrona de l’església de Sant Pau que és considerada un tresor barroc en un reliquiari gòtic.

Conserva més de 50 quadres i més de 200 estàtues, ja que va quedar intacte després de la Revolució francesa.

Calvari

El calvari que està adossat a l’església destaca per les 63 estàtues de mida natural.

Pòrtic barroc

En el timpà del pòrtic barroc es mostra una escultura que representa a la Mare de Déu del Rosari.

Façana principal

La portada de la façana principal va ser construïda a finals del segle XIX.

Nau central

L’interior de l’església presenta una nau central amb confessionaris a les naus laterals, un transsepte estret i un cor profund.

La volta de creueria està suportada per arcs apuntats i columnes rodones amb una base octogonal.

Aquestes mostren les escultures dels 12 apòstols de segles XVIII.

Púlpit

Púlpit de fusta de 1874.

Cor

El cadirat del cor de primers del segle XVII mostra els blasons dels donants.

Orgue

L’orgue del segle XVII que està situat a l’entrada principal ha estat restaurat recentment.

Tron

El tron de la Mare de Déu del Rosari està sobre la columna més propera a la capella de Maria.

Capella del Sant Sagrament

En aquesta capella destaca el retaule L’exaltació del Sant Sagrament de Rubens.

Altar major

L’altar major barroc de marbre va ser construït al voltant de la pintura La visió de Sant Domènec de Rubens.

Aquest quadre va ser sostret durant l’ocupació francesa i mai va ser tornat.

Actualment hi ha El descens de la Creu de Cornelis Cels de 1807.

Capella de Maria

Aquest espai mostra una còpia del quadre de La Mare de Déu del Rosari de Caravaggio que el seu original està a Viena.

Al costat de l’altar es mostra la pintura de L’adoració dels Pastors de Rubens.

Misteris del Rosari

Rubens va promocionar aquesta sèrie de 15 pintures d’artistes flamencs per acompanyar el quadre de Caravaggio.

El quadre de La flagel·lació de Rubens figura entre les 15 pintures sobre el Misteri del Rosari.

  • La caiguda de la Creu d’Anton van Dyck
  • La mort en la Creu de Jacob Jordaens
  • La mort de Jesús de David Teniers
  • La flagel·lació de Rubens

Confessionaris

Els deu confessionaris del segle XVII tenen dos àngels i dues escultures religioses de mida natural.

Barroc

Aquest confessionari del barroc tardà (1684) es troba a la capella del Sant Sagrament.

Tresor

La sala del tresor inclou utensilis litúrgics, custòdies, reliquiaris, etc.

La Casa dels Carnissers d’Anvers

Aquest edifici del gremi dels carnissers va ser construït entre 1501 i 1504.

Els gremis van ser abolits durant l’ocupació francesa de 1795.

Actualment és el Museu de la Música d’Anvers.